Gerard en Isabelle dachten goed verzekerd te zijn…

Op 5 september 2020 is brand uitgebroken in de woning van Gerard en Isabelle Hendriks. Een persoonlijk drama dat zij nooit zullen vergeten. Naast een aantal bluswagens liet het brandweerkorps een hoogwerker uitrukken. Gerard: “het mocht helaas niet baten, de woning is grotendeels afgebrand en moest als verloren worden beschouwd.”

Gerard en Isabelle dachten goed verzekerd te zijn, maar kregen van hun verzekeraar AEGON nul op het rekest. Isabelle: “In opdracht van Aegon heeft onderzoeksbureau I-TEK onderzoek gedaan naar de oorzaak van de brand. Er werden ook diverse interviews afgenomen.” Ruim een half jaar later heeft AEGON medegedeeld dat de schade-uitkering werd afgewezen. Gerard: “Op dat moment stort je wereld in. Eerst brandt ons huis af, daarna wil de verzekeraar de schade niet vergoeden.”

Gerard en Isabelle waren van mening dat de afwijzing onterecht was en zijn de strijd aangegaan met de verzekeraar. Met succes, dankzij de hulp van Eugène van Kempen. Gerard: “Als afwijzingsgrond had Aegon o.a. aangevoerd dat wij tijdens een interview zouden hebben verzuimd de verzekeraar te informeren over relevante informatie, zoals een afspraak die wij hadden met een makelaar enkele dagen voor de brand. Volgens AEGON zou het recht op schade-uitkering op grond van de polisvoorwaarden zijn komen te vervallen. Eugène: “De afwijzing kwam erg gekunsteld over. Het was voor mij klip en klaar dat AEGON geen geslaagd beroep kon doen op schending van de informatie- en medewerkingsverplichting van de verzekerde.”

Het zag er even naar uit dat er een langslepende rechtszaak zou volgen. Isabelle: “Gelukkig kwam het niet zover. Eugène heeft alles uit de kast gehaald om AEGON zover te krijgen dat alsnog dekking zou worden verleend.” Uiteindelijk heeft de verzekeraar na overleg met de advocaat van AEGON de schade volledig uitgekeerd. Eugène: “Bij grote schadeclaims zien wij vaker dat verzekeraars op deze manier te werk gaan. Het was voor mij evident dat AEGON heeft gezocht naar een grond om de dekking af te wijzen.” Uiteindelijk heeft AEGON ook nog een fors gedeelte van de aanvullende schade vergoed, zoals de gestegen kosten van herbouw van de woning. Gerard: “Ik vond het prettig samenwerken met Eugène. Het was een behoorlijk gevecht, maar Eugène bleef geloof houden in een goede uitkomst van de zaak.”

In verband met de bescherming van de privacy zijn de namen van de betrokkenen gefingeerd.