De kleine lettertjes

Regelmatig komt het in onze praktijk voor dat een verzekeraar na een brand weigert de schade te vergoeden omdat de verzekerde ondernemer zich niet aan de voorwaarden van de verzekering heeft gehouden. Sommige ondernemers wisten dat ze niet aan de voorwaarden voldeden, maar de meeste ondernemers zijn in zo een geval onaangenaam verrast. Begrijpelijk, want de ondernemer is bezig met ondernemen en het liefst zo min mogelijk met randzaken. Toch is een randzaak als een goede brandverzekering essentieel. Brandschade heeft vaak grote impact op een onderneming en niet zelden komt de bedrijfsvoering  na een brand stil te liggen. Onze ervaring is dat verzekeraars na een schademelding vaak bewust onderzoek doen om onder de dekking uit te komen. Een ondernemer heeft er niets aan dat hij premie heeft betaald en zich verzekerd waande als vervolgens geen dekking voor de schade wordt verleend.

Het is beter als het niet zover komt. Dat kan als ondernemers zich meer verdiepen in de voorwaarden van hun verzekering en zich aan de verplichtingen houden. Daar ligt ook een grote taak op de weg van de assurantietussenpersoon die juist vanwege zijn kennis over verzekeringen door de ondernemer is ingeschakeld. Gaat het toch mis, dan belandt de ondernemer al gauw in juridische procedures tegen de verzekeraar. Van Kempen advocaten boekt regelmatig succes in een dergelijk geval door alsnog verzekeringsdekking af te dwingen, maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen.

mr. Eugène van Kempen