Geen probleem, ik ben verzekerd!

Vrijwel iedereen in Nederland heeft zich verzekerd tegen aansprakelijkheid. In het geval dat je schade veroorzaakt bij een ander, meld je dat aan de aansprakelijkheidsverzekeraar. Vervolgens wordt de schade door de aansprakelijkheidsverzekering afgewikkeld en je hoort er nooit meer iets van. Eind goed, al goed, zou je zeggen.

Helaas is dit niet altijd het geval. Een aansprakelijkheidsverzekering is een overeenkomst waarbij het risico van aansprakelijkheid tegen betaling van premie, met inachtneming van de polisvoorwaarden, wordt afgewenteld op de verzekeraar. Bij een aansprakelijkheidsverzekering gelden polisvoorwaarden. Het kan voorkomen dat een verzekeraar de dekking onder de polis afwijst, omdat bijvoorbeeld sprake zou zijn van opzet, fraude of opzicht. In dat geval dien je de veroorzaakte schade zelf te vergoeden.

Daarnaast geldt voor iedere aansprakelijkheidsverzekering een verzekerde som. Dit is het maximale bedrag dat een aansprakelijkheidsverzekeraar uitkeert. Het is mogelijk dat een schade de verzekerde som te boven gaat. De schade die niet door de verzekeraar wordt vergoed, zal dan uit eigen middelen betaald moeten worden.

Het hebben van een aansprakelijkheidsverzekering kan een goede bescherming bieden tegen financiële schade. Deze bescherming is niet onbeperkt.

De advocaten van Van Kempen advocaten verrichten juridische bijstand bij aansprakelijkheidskwesties en geschillen omtrent de dekking van aansprakelijkheidsverzekeringen.   Voor vragen kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.